Friday, October 31, 2008

GURU KENCING BERDIRI...

Beberapa hari lepas, ana mesej kat kawan untuk renew insuran kereta dengan takaful. Kebetulan ana jual produk tersebut... part time... sambil tolong kawan yang takde masa nak urus benda tu, dan yang paling penting nak memudahkan kawan bertukar dari produk tak Islam ke produk Islam. Namun tak ada respon. Walau bagaimana pun Allah pertemukan kami dalam satu majlis idul fitri. Dia nyatakan kepada ana"ana nak ambil insuran ambank, nanti lain kali ana buat dengan takaful".

Selepas pertemuan tersebut, ana merasa amat kecewa. Bukan sebab tak dapat jual produk ana, tetapi kerana produk Islam diketepikan dan produk yang tak Islam dijadikan pilihan. Tambahan pula kawan tersebut adalah seorang ustaz, orang kata, ustaz ni ulama. Sesiapa pun tak boleh nafi, bahawa ustaz kalau kat sekolah, suruh budak-budak ikut Islam. Kalau dalam masyarakat pula, ngajar orang tua supaya ambil Islam sebagai cara hidup.

Ana teringat kata orang-orang tua, "guru kencing berdiri, murid kencing berlari". Kalau kita ustaz dah buat benda haram, jangan rasa hairan yang bukan ustaz buat benda haram murakkab. Jangan duk marah kat budak yang buat nakal sekali sekala, sedangkan kita ustaz duk dalam haram sepanjang tahun.

Justeru, ana menyeru rakan-rakan yang dah jadi ustaz, kembali lah kita kepada sistem Islam dalam menguruskan kehidupan. Walau pun kita maklum masih banyak kekurangan yang terdapat pada produk Islam, tetapi itu bukan alasan untuk ia dipinggirkan. Sebagai mana kaedah fiqh " ما لا تدرك كله لا تترك كله".

Maklumlah kita ni model, tetapi yang lebih penting keberkatan, bahagia dunia dan akhirat.

Sokonglah produk orang kita(Islam)...

Wednesday, October 29, 2008

DARAH SEMASA HAMIL




Ana sekadar berkongsi maklumat di atas persoalan ust. Muzaha yang berkaitan dengan darah semasa hamil. Soalannya:Apakah status darah yang keluar semasa seseorang wanita sedang hamil?

Jawapan:Darah tersebut dikira darah haid sekiranya ia keluar mengikut tempoh haid (sekurang-kurangnya sehari semalam/tempoh maksima 15 hari/malam).

Tetapi jika tempoh keluar darah tersebut kurang dari sehari semalam, ia adalah darah istihadah. Begitu juga darah yang keluar pada hari-hari ke-16,17 dan seterusnya(15 hari pertama dikira tempoh haid).

Ini merupakan pendapat kebanyakan ulama' dalam mazhab syafie, kerana mereka berpegang bahawa haid juga boleh berlaku semasa hamil. Sedangkan terdapat pendapat daif dalam mazhab yang mengatakan bahawa haid tidak boleh berlaku semasa hamil. (الفقه المنهجي)

Tuesday, October 28, 2008

LELAKI BERINAI


Seorang rakan yang nak melangsungkan perkahwinan anaknya, bertanya pasal hukum berinai tangan dan kaki bagi lelaki. Soalannya:Ustaz! boleh tak orang lelaki berinai?


Jawapan:Tidak boleh (haram). Kerana berinai tangan dan kaki adalah termasuk perhiasan perempuan. Sebagaimana mafhum hadis Rasulullah saw bahawa Allah melaknat golongan lelaki yang menyerupai perempuan dan golongan perempuan yang menyerupai lelaki.


Tetapi sekiranya berinai untuk tujuan perubatan, hukumnya harus. Iaitu menggunapakai kaedah fiqh (الضرورات تبيح المحظورات)


(المفصل في أحكام المرأة)

Sunday, October 26, 2008

ZAKAT FITRAH:BAYAR MANA?

Dalam satu ceramah ana di akhir Ramadhan lepas, seorang peserta bertanya tentang tempat yang patut dikeluarkan zakat fitrah. Soalannya:Ust! ana berasal dari Gombak dan bekerja di Putrajaya. Biasanya dua hari sebelum raya ana pulang ke Gombak untuk beraya. Jadi, ana kena bayar zakat fitrah di Putrajaya ke atau di Gombak?
Jawapan:Untuk membayar zakat fitrah, kita perlu mengambil kira tempat (بلد) kita berada pada malam 1 Syawal. Kerana zakat fitrah dikeluarkan di atas sebab idul fitri bukannya sebab puasa. Justeru ia dinamakan zakat fitrah, nisbah kepada fitri. (فتاوىمعاصرة-القرضوي).
Cuma bagi sahabat yang pernah bayar zakat di tempat kerja bukan di kampung tempat beraya, ana ingin berkongsi satu pendapat yang dicetuskan oleh seorang bekas pensyarah UiTM.
Baginya mana-mana negeri adalah dikategorikan sebagai tempat yang sama iatu negara Malaysia. Justeru baginya zakat pendapatan boleh dibayar di Kelantan walaupun seseorang bekerja di KL. Tambah lagi bagi pegawai/staf kerajaan persekutuan, kerana negeri tersebut sebahagian daripada Kerajaan Persekutuan.
Mungkin dalam isu zakat fitrah kita boleh guna konsep yang sama memandangkan al-Qaradawi mengistilahkan (بلد) sebagai tempat. Boleh jadi balad tu kampung, daerah atau negeri, mungkin sebuah negara. Wallahu aklam...

TA'LIK MUAKHKHAR


Ana pernah ditanya oleh seorang rakan tentang hukum cerai yang dita'likkan kepada perkara yang telah berlaku. Ceritanya:ust! kawan ana ada seorang isteri yang menjadi suri rumah sepenuh masa. Satu hari isterinya memberitahu bahawa dia mendapat tawaran kerja. Lalu dia terus berkata kepada isterinya "kalau you terima kerja tu, jatuh talak satu". Sedangkan isterinya telah menerima tawaran tersebut sebelum dia melafaz cerai ta'lik. Bagaimana status ta'lik tersebut?

Jawapan: Cerai ta'lik itu tidak sah. Kerana cerai ta'lik adalah cerai yang dikaitkan dengan sifat atau syarat yang belum berlaku. (المفصل في أحكام المرأة والبيت المسلم)

wallahu aklam

Friday, October 24, 2008

ZAKAT KEPADA AHLI KELUARGA




Soalan:Bolehkah kita membayar zakat kepada adik beradik yang miskin?

Jawapan:Boleh, kerana mereka tidak termasuk ahli keluarga yang wajib kita beri nafkah.

Soalan: Siapakah di kalangan ahli keluarga kita yang boleh diberi zakat dan tidak boleh diberi zakat?

Jawapan:Ahli keluarga kita yang tidak boleh diberi zakat ialah anak cucu dan ke bawah serta ibu bapa dan ke atas. Ini kerana mereka termasuk golongan yang wajib kita beri nafkah sekiranya mereka berada dalam keadaan fakir dan miskin.

Adapun ahli keluarga yang boleh diberi zakat ialah selain daripada mereka (anak cucu ke bawah serta ibu bapa dan ke atas) seperti adik beradik, bapa/ibu saudara, anak saudara dan sepupu.

Namun kita boleh memberi zakat kepada anak cucu dan ke bawah serta ibu bapa dan ke atas sekiranya mereka tergolong dalam asnaf zakat selain fakir dan miskin. Sebagai contoh membayar zakat kepada cucu yang sedang belajar kerana mereka termasuk dalam asnaf fi sabilillah. (الفقه المنهجي)

wallahu aklam...

Thursday, October 23, 2008

KAEDAH KILAT BELAJAR QURAN


Kaedah ringkas:
PERTAMA: Tempoh selama 6 bulan(4bln Iqra' & 2bln quran)
KEDUA : Purata 1.5 muka surat iqra' mesti dikhatamkan setiap hari (1.5 x 120 hari = 180 muka(iaitu 6 buah buku iqra')).
KETIGA : 0.5 juzuk quran perlu dihabiskan setiap hari (0.5 x 60 hari = 30 juzuk).

Untuk makluman sahabat, kaeadah ini telah pun dibuktikan oleh sahabat ana. Anak keduanya menjadi model bagi kaeadah ini, alhamdulillah anak tersebut telah khatam quran semasa umurnya 4 tahun, dan sekarang sedang menghafal surah-surah utama (lima tahun sekarang)...

Cuma yang penting, kita perlu ada azam yang tinggi, kesabaran dan mujahadah yang berterusan di samping doa.

Info:Kita hanya perlukan masa sejam sehari untuk anak kita ngaji quran... ana rasa boleh(cuma belum buat, spt kata ust muzaha "sibuk manjang kat luar rumah").

من جد وجد

selamat mencuba...

Wednesday, October 22, 2008

DIDIK ANAK

Assalamualaikum
Minggu kedua bulan syawal ana pulang dari UKM ke Segamat. Dalam perjalanan pulang ana singgah di rumah seorang sahabat yang terletak di Pedas. Beraya.... kan orang selatan sebulan beraya... Apa yang menakjubkan ana, bila ana dimaklumkan beliau bahawa 2 anak perempuan (5&7tahun) sudah khatam quran. Yang 7 tahun sudah hafal 6 juzuk. Ana sempat mendengar anak-anaknya baca & hafal quran depan ana sendiri.

Pengalaman ini menjadi asas kepada ana untuk menegaskan bahawa sebenarnya kita mampu mendidik anak-anak kita mengaji quran seumpama ulama' terdahulu yang hafal quran sebelum umur 10 tahun. Bak kata pepatah "nak seribu daya tak nak seribu dalih". Ana bersedia kongsi pengalaman sahabat tersebut dengan anda...(bersambung)

Tuesday, October 21, 2008

KEPIMPINAN ULAMA

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepimpinan membawa makna pengurusan atau pentadbiran yang didokongi sama ada oleh individu atau sekumpulan manusia ke atas seuatu badan atau pertubuhan atau masyarakat atau negara. Manakala ulama’ pula merujuk kepada sekumpulan manusia yang berilmu dan beramal berdasarkan Al-Quran, As-Sunnah, ijma’ dan qias atau seorang individu yang mempunyai ketinggian ilmu dan kekuatan amalan yang yang didasarkan kepada empat sumber tersebut.
Kepimpinan ulama’ merupakan kesinambungan perutusan para rasul kepada manusia untuk membimbing mereka menguruskan dunia. Dengan kata lain, pengurusan dunia dengan hukum dan nilai Islam tidak akan sempurna tanpa dokongan atau bimbingan ulama’ sedangkan mengurus duniadengan Islam itu wajib ke atas semua umat Islam. Justeru kepimpinan ulama’ menjadi kemestian untuk dimartabatkan bagi menyempurnakan tuntutan tersebut. Sebagaimana kadah feqah yang berbunyi :
َما لَاَيِتمّ الَواجِبُ إِلَا بِهِ فَهُوَ وَاجِبٌ
Maknanya : Tidak sempurna sesuatu kewajipan kecuali dengan sesuatu yang lain maka ia juga menjadi wajib.
Perlu diingati bahawa kepimpinan ulama’ itu tidak semestinya dikepalai oleh seorang yang berlatar belakang pengajian agama bahkan harus ianya di ketuai oleh seorang profesional dengan syarat kepimpinanya tidak terkeluar daripada empat rujukan Islam yang telah disepakati oleh para ulama’. Dengan kata lain yang penting dalam kepimpinan ulama’ ialah ia didokongi oleh sekumpulan pentadbir yang menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai rujukannya. Oleh kerana itu tidak dibimbangi sekiranya PAS diketuai oleh seorang profesional yang tidak berlatar belakang agama kerana dia dipandu oleh perlembagaan PAS yang telah menjadikan Islam asas perjuangan disamping itu juga dia dibimbing oleh Majlis Syura Ulama’.
Berlainan sekali dengan UMNO, siapa sahaja yang menjadi presidennya, maka ketuanya itu akan dipandu oleh perlembagaannya yang memperjuangkan bangsa bukannya Islam… Walaupun Pak Lah yang gelar ustaz telah menjadi khatib jumaat dan imam solat sunat Terawih, namun ia bukan sesuatu yang pelik kerana beliau sebenarnya memperjuangkan ideologi partinya bukannya Islam yang sepatutnya didaulatkan.

KALAM PERTAMA

Assalamualaikum.
Bismillahirahmanirahim
Sejak zaman berzaman, para rasul diutuskan untuk menguruskan dunia ini mengikut peraturan Allah SAW. Kalau tidak pun, mereka disuruh untuk menyeru pemerintah-pemerintah di zaman masing-masing supaya tunduk dan patuh kepada kehendak-kehendak Allah SAW dalam urusan pentadbiran mereka. Justeru, sebagai umat akhir zaman yang tidak ada lagi nabi dan rasul selepas kewafatan Rasulullah SAW, maka Allah mewaris dan mempusakakan tugas kerasulan itu kepada para ulama’ seperti mana yang disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW :
العُــَـلـمَاءُ َوَرَثةُ الأنْـبِــيَـاءِ
Maksudnya: Para ulama’ adalah pewaris para nabi.
Oleh kerana itu intitusi ulama’ menjadi satu agenda yang perlu diwujudkan dalam konteks masyarakat lebih-lebih lagi dalam konteks berjemaah berdasarkan kepada sunnah Rasulullah yang pernah dipertahankan oleh Baginda semasa hidupnya.