Thursday, April 19, 2012

MAKAN SEMUT

Dalam kuliah di Ibn Mas'ud pada 17 April yang lepas, saya sentuh sedikit berkenaan hukum makan atau minum makanan atau minuman yang telah dimasuki semut. Rumusan saya, bahawa ianya boleh dimakan atau diminum selepas semut-semut tersebut dibuang. Namun sebahagian rakan seakan tidak berpuas hati, kerana katanya mereka pernah mendengar hadis tentang sesiapa yang meminum minuman yang dimasuki semut maka ibadatnya tidak diterima selama 40 hari.
Ingin saya jelaskan bahawa hadis yang dimaksudkan tidak pasti kesahihannya bahkan ramai ulama' mempertikaikan kesahihannya. Yang ada ialah larangan memakan semut dan membunuhnya. Justeru saya ingin nyatakan bahawa apa yang saya sebut dalam kuliah adalah hukum berkaitan dengan najis. sekiranya semut terjatuh ke dalam air dan mati, maka kita boleh minum air tersebut selepas membuangnya. Tetapi kalau kita yang sengaja memasukan semut kedalam air dan ia mati lalu kita minum selepas membuangnya, maka hukumnya haram. Hukumnya jelas. Kalau sengaja ianya haram, namun kalau tidak sengaja ia dimaafkan.
Ia berlainan sekali dengan petua-petua untuk menguatkan ingatan, antaranya memakan sisa semut. Petua tidak sama dengan fatwa atau hukum. Ini kerana fatwa adalah peraturan yang mesti diikuti namun petua hanya nasihat yang patut diaplikasi. Oleh itu, kiranya kita ingin menjaga kekuatan minda, bukan sahaja bekasan semut yang perlu dielakan, bahkan organ dalaman binatang pun patut kita hindari.
wallahu aklam bissowab...

No comments: