Friday, October 31, 2008

GURU KENCING BERDIRI...

Beberapa hari lepas, ana mesej kat kawan untuk renew insuran kereta dengan takaful. Kebetulan ana jual produk tersebut... part time... sambil tolong kawan yang takde masa nak urus benda tu, dan yang paling penting nak memudahkan kawan bertukar dari produk tak Islam ke produk Islam. Namun tak ada respon. Walau bagaimana pun Allah pertemukan kami dalam satu majlis idul fitri. Dia nyatakan kepada ana"ana nak ambil insuran ambank, nanti lain kali ana buat dengan takaful".

Selepas pertemuan tersebut, ana merasa amat kecewa. Bukan sebab tak dapat jual produk ana, tetapi kerana produk Islam diketepikan dan produk yang tak Islam dijadikan pilihan. Tambahan pula kawan tersebut adalah seorang ustaz, orang kata, ustaz ni ulama. Sesiapa pun tak boleh nafi, bahawa ustaz kalau kat sekolah, suruh budak-budak ikut Islam. Kalau dalam masyarakat pula, ngajar orang tua supaya ambil Islam sebagai cara hidup.

Ana teringat kata orang-orang tua, "guru kencing berdiri, murid kencing berlari". Kalau kita ustaz dah buat benda haram, jangan rasa hairan yang bukan ustaz buat benda haram murakkab. Jangan duk marah kat budak yang buat nakal sekali sekala, sedangkan kita ustaz duk dalam haram sepanjang tahun.

Justeru, ana menyeru rakan-rakan yang dah jadi ustaz, kembali lah kita kepada sistem Islam dalam menguruskan kehidupan. Walau pun kita maklum masih banyak kekurangan yang terdapat pada produk Islam, tetapi itu bukan alasan untuk ia dipinggirkan. Sebagai mana kaedah fiqh " ما لا تدرك كله لا تترك كله".

Maklumlah kita ni model, tetapi yang lebih penting keberkatan, bahagia dunia dan akhirat.

Sokonglah produk orang kita(Islam)...

No comments: