Tuesday, October 21, 2008

KEPIMPINAN ULAMA

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepimpinan membawa makna pengurusan atau pentadbiran yang didokongi sama ada oleh individu atau sekumpulan manusia ke atas seuatu badan atau pertubuhan atau masyarakat atau negara. Manakala ulama’ pula merujuk kepada sekumpulan manusia yang berilmu dan beramal berdasarkan Al-Quran, As-Sunnah, ijma’ dan qias atau seorang individu yang mempunyai ketinggian ilmu dan kekuatan amalan yang yang didasarkan kepada empat sumber tersebut.
Kepimpinan ulama’ merupakan kesinambungan perutusan para rasul kepada manusia untuk membimbing mereka menguruskan dunia. Dengan kata lain, pengurusan dunia dengan hukum dan nilai Islam tidak akan sempurna tanpa dokongan atau bimbingan ulama’ sedangkan mengurus duniadengan Islam itu wajib ke atas semua umat Islam. Justeru kepimpinan ulama’ menjadi kemestian untuk dimartabatkan bagi menyempurnakan tuntutan tersebut. Sebagaimana kadah feqah yang berbunyi :
َما لَاَيِتمّ الَواجِبُ إِلَا بِهِ فَهُوَ وَاجِبٌ
Maknanya : Tidak sempurna sesuatu kewajipan kecuali dengan sesuatu yang lain maka ia juga menjadi wajib.
Perlu diingati bahawa kepimpinan ulama’ itu tidak semestinya dikepalai oleh seorang yang berlatar belakang pengajian agama bahkan harus ianya di ketuai oleh seorang profesional dengan syarat kepimpinanya tidak terkeluar daripada empat rujukan Islam yang telah disepakati oleh para ulama’. Dengan kata lain yang penting dalam kepimpinan ulama’ ialah ia didokongi oleh sekumpulan pentadbir yang menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai rujukannya. Oleh kerana itu tidak dibimbangi sekiranya PAS diketuai oleh seorang profesional yang tidak berlatar belakang agama kerana dia dipandu oleh perlembagaan PAS yang telah menjadikan Islam asas perjuangan disamping itu juga dia dibimbing oleh Majlis Syura Ulama’.
Berlainan sekali dengan UMNO, siapa sahaja yang menjadi presidennya, maka ketuanya itu akan dipandu oleh perlembagaannya yang memperjuangkan bangsa bukannya Islam… Walaupun Pak Lah yang gelar ustaz telah menjadi khatib jumaat dan imam solat sunat Terawih, namun ia bukan sesuatu yang pelik kerana beliau sebenarnya memperjuangkan ideologi partinya bukannya Islam yang sepatutnya didaulatkan.

No comments: