Sunday, October 26, 2008

ZAKAT FITRAH:BAYAR MANA?

Dalam satu ceramah ana di akhir Ramadhan lepas, seorang peserta bertanya tentang tempat yang patut dikeluarkan zakat fitrah. Soalannya:Ust! ana berasal dari Gombak dan bekerja di Putrajaya. Biasanya dua hari sebelum raya ana pulang ke Gombak untuk beraya. Jadi, ana kena bayar zakat fitrah di Putrajaya ke atau di Gombak?
Jawapan:Untuk membayar zakat fitrah, kita perlu mengambil kira tempat (بلد) kita berada pada malam 1 Syawal. Kerana zakat fitrah dikeluarkan di atas sebab idul fitri bukannya sebab puasa. Justeru ia dinamakan zakat fitrah, nisbah kepada fitri. (فتاوىمعاصرة-القرضوي).
Cuma bagi sahabat yang pernah bayar zakat di tempat kerja bukan di kampung tempat beraya, ana ingin berkongsi satu pendapat yang dicetuskan oleh seorang bekas pensyarah UiTM.
Baginya mana-mana negeri adalah dikategorikan sebagai tempat yang sama iatu negara Malaysia. Justeru baginya zakat pendapatan boleh dibayar di Kelantan walaupun seseorang bekerja di KL. Tambah lagi bagi pegawai/staf kerajaan persekutuan, kerana negeri tersebut sebahagian daripada Kerajaan Persekutuan.
Mungkin dalam isu zakat fitrah kita boleh guna konsep yang sama memandangkan al-Qaradawi mengistilahkan (بلد) sebagai tempat. Boleh jadi balad tu kampung, daerah atau negeri, mungkin sebuah negara. Wallahu aklam...

No comments: